LADDER v českém prostředí
LADDER in the Czech environment
D_Stať ve sborníku
Date
2023Author
Kryštof, David
Miškelová, Martina
Blanchard, Leslie
See, Beng Huat
Maude, Kulwinder
Callender, Christine
Wilkes, Samantha
Metadata
Show full item recordAbstract
Profese učitele je jednou z nejnáchylnějších k syndromu vyhoření. Příčiny můžeme spatřovat nejen v nenaplněných očekávání začínajících učitelů, ale už i v nejasnosti kompetencí, které by učitelé měli mít. Jedním z nástrojů, jak podpořit pedagogy v přípravě či pedagogy obecně, je LADDER ve spojení s metodou individuálního koučování. Příspěvek zasazuje teoretický rámec syndromu vyhoření u pedagogů a popisuje nástroj LADDER, včetně pilotního výzkumu realizovaného na Mendelově univerzitě v Brně metodou akčního výzkumu. Jelikož se jedná o probíhající výzkum, jsou poskytnuty pouze základní předběžné výsledky. The teaching profession is one of the most prone to burnout syndrome. The causes can be seen not only in the unfulfilled expectations of beginning teachers, but also in the lack of clarity about the competencies that teachers should have. One of the tools to support pedagogues in preparation or pedagogues in general is LADDER in connection with the method of individual coaching. The paper establishes the theoretical framework of the burnout syndrome among educators and describes the LADDER tool, including pilot research carried out at the Mendel University in Brno using the action research method. As this is ongoing research, only basic preliminary results are provided.
