Učební pomůcky v odborném technickém vzdělávání v kontextu 4. průmyslové revoluce
Teaching Aids in Technical Education in the Context of the Fourth Industrial Revolution
| dc.contributor.author | Pecina, Pavel | |
| dc.date.accessioned | 2025-10-24T02:03:04Z | |
| dc.date.available | 2025-10-24T02:03:04Z | |
| dc.date.issued | 2023 | |
| dc.identifier.isbn | 978-80-7509-922-8 | |
| dc.identifier.uri | https://repozitar.mendelu.cz/xmlui/handle/20.500.12698/2121 | |
| dc.description.abstract | Příspěvek je zaměřen na téma učebních pomůcek v odborném technickém vzdělávání. V době čtvrté průmyslové revoluce se rychle mění požadavky na technologii výuky odborných technických předmětů na středních školách v oblasti učebních pomůcek. Příspěvek si klade za cíl popsat specifika učebních pomůcek v odborném technickém vzdělávání v podmínkách čtvrté průmyslové revoluce. Dále potom shrnout hlavní výzkumná zjištění v oblasti výzkumu učebních pomůcek ve vybraných oborech odborného technického vzdělávání na středních školách v České republice.Ke zpracování výsledků byly využity metody analýzy nejnovějších dostupných informačních pramenů k řešené problematice s následnou syntézou a kritickým vyhodnocením autora. Dále potom polostrukturovaný rozhovor zaměřený na učební pomůcky v oblasti výuky strojírenských a elektro-technických odborných předmětů na středních školách. | cz |
| dc.description.abstract | The contribution is focused on the topic of teaching aids in vocational technical education. In the era of the fourth industrial revolution, the requirements for the technology of teaching vocational technical subjects in secondary schools in the field of teaching aids are changing rapidly. The contribution aims to describe the specifics of teaching aids in vocational technical education in the conditions of the fourth industrial revolution. Next, summarize the main research findings in the field of research on teaching aids in selected fields of vocational technical education at secondary schools in the Czech Republic. To process the results, methods of analysis of the latest available information sources were used for the problem being addressed, followed by a synthesis and critical evaluation of the author (synthesis of research). Next, a semi-structured interview focused on teaching aids in the field of teaching engineering and electrical technical subjects at secondary schools. | en |
| dc.format | 164-170 | |
| dc.publisher | Mendelova univerzita v Brně | |
| dc.relation.ispartof | Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2022 | |
| dc.relation.uri | https://doi.org/10.11118/978-80-7509-922-8-0164 | |
| dc.relation.uri | https://doi.org/10.11118/978-80-7509-922-8 | |
| dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
| dc.subject | učební pomůcky | cz |
| dc.subject | funkce učebních pomůcek | cz |
| dc.subject | učební pomůcky v době čtvrté průmyslové revoluce | cz |
| dc.subject | pedagogický výzkum učebních pomůcek v odborném technickém vzdělávání | cz |
| dc.subject | Teaching aids | en |
| dc.subject | functions of teaching aids | en |
| dc.subject | teaching aids at the time of the fourth industrial revolution | en |
| dc.subject | pedagogical research of teaching aids in vocational technical education | en |
| dc.title | Učební pomůcky v odborném technickém vzdělávání v kontextu 4. průmyslové revoluce | cz |
| dc.title | Teaching Aids in Technical Education in the Context of the Fourth Industrial Revolution | en |
| dc.type | D_Stať ve sborníku | |
| dc.date.updated | 2025-10-24T02:03:04Z | |
| dc.description.version | Published Version | |
| local.identifier.doi | 10.11118/978-80-7509-922-8-0164 | |
| local.meeting.enddate | 07.09.2022 | |
| local.meeting.location | Brno | |
| local.meeting.name | Mezinárodní vědecká konference ICOLLE 2022 | |
| local.meeting.startdate | 07.09.2022 | |
| local.identifier.obd | 43924964 | |
| dc.identifier.orcid | Pecina, Pavel 0000-0003-3951-5661 | |
| local.contributor.affiliation | ICV | |
| dc.rights.access | OA |




