Show simple item record

Spotřebitelské preference vyjádřené prostřednictvím nákupu v alternativních potravinových řetězcích

dc.contributor.authorMiškolci, Simona
dc.date.accessioned2022-01-22T01:02:17Z
dc.date.available2022-01-22T01:02:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier43914088
dc.identifier.issn1211-8516 Sherpa/RoMEO, JCR
dc.identifier.urihttps://repozitar.mendelu.cz/xmlui/handle/20.500.12698/1450
dc.description.abstractIn recent years an increasing consumer interest in shopping in alternative food chains can be observed also in the Czech Republic. For the successful development of alternative food networks, it is important to understand what motivates consumers to shop there. This paper is aimed to define and discuss the key aspects of the preference determinants of AFN shoppers. The empirical analysis was conducted on 333 shoppers at two alternative food chains in Brno, Czech Republic. The consumer survey was designed to examine cognitive, normative and affective determinants of preference for purchased food. First findings confirm, that by the shopping at alternative food chains consumers demonstrate preferences not only for fresh and tasty food, but also their normative position of willingness to support local production and community.en
dc.description.abstractV posledních letech lze pozorovat rostoucí zájem spotřebitelů o nákup v alternativních potravinových řetězcích i v České republice. Pro úspěšný rozvoj alternativních potravinových sítí je důležité pochopit, co motivuje spotřebitele k nákupu. Článek je zaměřen na vymezení a diskusi klíčových aspektů determinujících preference nakupujících v alternativních potravinových sítích. Empirický průzkum názorů spotřebitelů byl proveden u 333 zákazníků ve dvou alternativních potravinářských řetězcích v Brně. Spotřebitelský průzkum byl navržen tak, aby zkoumal kognitivní, normativní a afektivní determinanty preferencí pro nákup potravin. První zjištění potvrzují, že nákupem v alternativních potravinových řetězcích spotřebitelé projevují preference nejen pro čerstvé a chutné potraviny, ale i své normativní postoje ochoty podpořit místní produkci a komunitu.cz
dc.format311-318
dc.publisherMendelova univerzita v Brně
dc.relation.ispartofActa Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis
dc.relation.urihttps://doi.org/10.11118/actaun201765010311
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectAlternative food chainsen
dc.subjectCredence characteristicsen
dc.subjectCustomer motivesen
dc.subjectPreference determinantsen
dc.subjectAlternativní potravinové řetězcecz
dc.subjectvnitřní charakteristikycz
dc.subjectspotřebitelské motivycz
dc.subjectdeterminanty preferencícz
dc.titleConsumer preferences expressed via shopping in alternative food chainsen
dc.titleSpotřebitelské preference vyjádřené prostřednictvím nákupu v alternativních potravinových řetězcíchcz
dc.typeJ_ČLÁNEK
dc.date.updated2022-01-22T01:02:17Z
dc.description.versionOA
local.identifier.doi10.11118/actaun201765010311
local.identifier.scopus2-s2.0-85015831525
local.number1
local.volume65
local.identifier.obd43914088
local.identifier.e-issn2464-8310
dc.project.IDFRRMS_19/2015
dc.project.IDMožnosti a omezení využití alternativních potravinových sítí v regionálním rozvoji
dc.identifier.orcidMiškolci, Simona 0000-0003-0680-3130
local.contributor.affiliationFRRMS


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0